Over LANDSCHAPSTEKENING: sessie Beeldende Kunsten

LST_eventbanner_original.jpg

LANDSCHAPSTEKENING: sessie Beeldende Kunsten

Laat je stem horen en draag bij aan de Landschapstekening!

De Landschapstekening is een uitgebreide analyse van het professionele kunstenlandschap van Vlaanderen, die Kunstenpunt aan het begin van elke nieuwe politieke termijn samenstelt. Om niets over het hoofd te zien, organiseren we doorheen 2024 verschillende sessies waarbij we inbreng van de sector verzamelen, met telkens de focus op een ander deel van het kunstenveld. 

-> Lees hier meer over de Landschapstekening.

Pavel Balta, I Was Here
Pavel Balta, I Was Here ©  Foto: Boumediene Belbachir    

Sessie Beeldende Kunsten

Geef ons je mening en ga met ons in gesprek over de belangrijkste thema’s en kwesties die vandaag in de sector spelen. We nodigen jullie uit om deel te nemen aan verschillende gesprekstafels: Wat is professionele kunst? Wat is kunst? Wie is de kunstenaar? Geef ons jouw mening over samenwerking binnen het kunstenveld, fair practices, internationaal werken, ondernemerschap, kunsteducatie en ruimte en infrastructuur. 

Voor wie

We verwelkomen kunstenaars, curatoren, producenten, publiekswerkers, medewerkers van kunstorganisaties of musea, medewerkers uit het kunstonderwijs, galeristen, verzamelaars,...

Programma

09:30 Onthaal
10:00 Welkom en inleiding door Kunstenpunt en M Leuven
10:25 Keynote toespraak door Samira Saleh en Guy Woueté
10:45 Pauze en verdeling in groepen
11:00 Discussietafels (4 groepen)
13:00 Netwerklunch
14:00 Discussietafels (4 groepen)
16:00 Drink en bezoek van de tentoonstellingen
17:00 Verwcht einde 


Thema’s

Deze thema's komen aan bod tijdens de discussietafels:

Wat is kunst? Wie is kunstenaar?
Wie is kunstenaar: ‘amateurs’, ‘autodidacten’, ‘nieuwkomers’, ‘professionelen’, kunstenaars met (of zonder) een diploma in het hoger kunstonderwijs,...? Wat doen deze categorieën met ons? Wie behoort tot de (professionele) sector? Welke rol spelen gatekeepers (zoals curatoren, critici, kunstorganisaties, kunstmarkt,...)? Aan welke normen moet je (impliciet) voldoen? Hoe brengen we verschillende referentiekaders en opvattingen over professionaliteit, kwaliteit en succes in de praktijk? Welke rol nemen kunstenaars op in de samenleving?

Kunstwerkersloopbanen en ondernemerschap
Hoe ontwikkel je je loopbaan als kunstwerker (curatoren, critici, tentoonstellingsbouwers, agenten, consultants, galeristen, private sales, digital creatives, etc.)? Hoe haal je een inkomen uit of voor je activiteiten in de beeldende kunsten? Bestaan er (hybride) inkomstenmodellen? Hoe verzeker je wat je nodig hebt voor de ontwikkeling van je loopbaan (tijd, betaalbare ruimte, toegang tot subsidies, financiële stabiliteit, netwerk, partnerships, balans tussen werk en privé, etc.)?

Kunst als product of als proces?
Welke plaats krijgt het proces in een kunstenaarspraktijk? Hoe verzeker je tijd, ruimte en middelen voor het proces in een kunstenaarspraktijk? Welke waarde krijgt een kunstenaarspraktijk die in hoofdzaak procesgericht is? Hoe opereer je in een context (instellingen, kunstmarkt, etc.) die in grote mate productgericht is? Wat is de rol van kunstonderwijs, kunstorganisaties en kunstenbeleid?

Landschapszorg: versnippering, afstemming, samenwerking?
Het veld van de beeldende kunst wordt alsmaar diverser: gesubsidieerd en niet-gesubsidieerd, groot en klein, vrije tijd en professioneel, kunsten en erfgoed, nieuwe initiatieven van kunstenaars en burgers, interventies in de publieke ruimte, een groeiende kunstmarkt, enz. Spelen de verschillende functies en rollen in deze diverse weelde voldoende op elkaar in? Komen alle functies - ontwikkeling, productie, presentatie, reflectie en participatie - voldoende aan bod? Is het ecosysteem dienstbaar en breed toegankelijk voor het maken, beleven en reflecteren? Worden kennis, materiaal, netwerken en ruimte gedeeld? Is het ecosysteem veerkrachtig genoeg om leemtes op te vangen en uitdagingen gezamenlijk aan te pakken? Hoe verhoudt het zich tot andere sectoren zoals de sociale sector, onderwijs, zorg en innovatie?

Cureren en meerstemmigheid
Artistieke keuzes worden gemaakt op basis van internationaal gevalideerde referentiekaders, en vervolgens vertaald en bemiddeld naar publiek. Hoe kan die bemiddeling inclusief zijn naar diverse publieken en speelt de kunstenaar een rol in dit proces? Sluiten die referentiekaders zelf bepaalde kunstvormen en publieken uit? Is het mogelijk en wenselijk dat de kennis en de noden van die diverse potentiële publieken meespelen bij het maken van keuzes? Welke nieuwe inzichten ontstaan er over cureren, nieuwe functieprofielen en nieuwe verhoudingen tussen curatoren en de publieks- en communicatiewerkers?

Ethische kwesties
Het streven naar een rechtvaardige samenleving brengt ethische kwesties op tafel waar we niet omheen kunnen; zowel binnen de beeldende kunst als in relatie met de samenleving. Waar staan we in het streven naar eerlijke en transparante samenwerkingsverbanden, het aanpakken van grensoverschrijdend gedrag, het maken van ruimte voor uitgesloten en ongehoorde stemmen en werken aan dienstbaar leiderschap? Speelt beeldende kunst ook een rol in het onrecht in de samenleving zoals beperking van mobiliteit en vrije meningsuiting, oorlog of uitbuiting van mensen of de planeet, hier en internationaal? En zo ja, wat voor rol?

Kunstenaarsloopbanen en ondernemerschap
Welke rol speelt het kunstonderwijs bij het voorbereiden van kunstenaars op hun carrière? Hoe blijf je leren als kunstenaar? Hoe verzeker je wat je nodig hebt voor de ontwikkeling van jouw praktijk (tijd, betaalbare ruimte, toegang tot subsidies, financiële stabiliteit, netwerk, partnerships, balans tussen werk en privé...)? Hoe ontwikkel je je loopbaan op internationaal niveau? Welke ondersteuning krijg je van organisaties, instellingen, beleid of de kunstmarkt? Welke ondersteuning krijgen minder zichtbare kunstenaars of kunstenaars met andere vaardigheden in hun loopbaanontwikkeling? Hoe gaan we om met ideeën van excellentie, (internationale) uitstraling, succes en erkenning?

Kunst en leerplichtonderwijs (sessie in het Nederlands)
Kunst en onderwijs zijn erg belangrijk voor elkaar. Creativiteit, kritisch denken en verbeeldingskracht zijn cruciaal in de ontwikkeling van alle jongeren. Hoe kunnen onderwijs en kunst elkaar vinden bij het ontwerpen van boeiend lesmateriaal, het ervaren van actuele kunst of het samenwerken met kunstenaars in de klas? Hoe kunnen we de nodige tijd en middelen hiervoor vrijmaken in scholen, kunstorganisaties en onder kunstenaars? Is er ruimte voor experimentatie, en welke inspirerende praktijken en methoden kunnen de samenwerking versterken?


Taal

De plenaire sessies gaan door in het Engels. Discussietafels gaan door in het Nederlands of in het Engels.

Schrijf je in

Deelnemen is gratis en plaatsen zijn beperkt. Elke discussietafel heeft maximaal 15 deelnemers zodat iedereen het woord krijgt. We vragen daarom om tijdig in te schrijven en te annuleren als je onverwachts niet meer kan komen. 

Schrijf je in via de knop "meld je aan" rechtsboven op deze pagina vóór 18 oktober.

Voor de inschrijving vragen we jou om een account te maken op onze website en een wachtwoord te kiezen (bij de knop "Aanmelden"). Met je eigen account kan je steeds je gegevens aanpassen en/of je afmelden bij het evenement. Wanneer je je voor een ander evenement wil inschrijven, hoef je dit uiteraard niet opnieuw te maken. Heb je problemen met het aanmaken van een account? Stuur dan een mailtje naar sofia@kunsten.be.

Vergoedingen, drempels en vertrouwelijkheid

Kunstenpunt wil dat de stem van makers meer gehoord wordt. Voor freelance kunstenaars (die niet op de payroll staan van een kunstenorganisatie en voor wie deelname dus onbezoldigd is) voorziet Kunstenpunt een vrijwilligersvergoeding. Dit kan je aangeven in de praktische bevestigingsmail. 

Verder willen we eventuele drempels voor deelnemers helpen opvangen, bv. via hybride deelname voor mensen die moeilijk fysiek ter plaatse kunnen komen, voedselvoorkeuren of kinderopvang. Laat ons weten hoe we je tegemoet kunnen komen via diezelfde bevestigingsmail.

Om een veilig gesprek mogelijk te maken, engageert Kunstenpunt zich om aanwijsbare uitspraken binnen het gesprek te houden en deze inzichten anoniem te verwerken in het verslag.

Vragen? 

Heb je vragen over deze sessie? Contacteer onze collega Lissa via lissa@kunsten.be.

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.