Presentatie Landschapstekening 2025 - Gasten

LST_uitnodiging_banner_zwart.jpg

Presentatie Landschapstekening 2025

Over de sprekers

  1. Anneleen Masschelein

    Anneleen Masschelein

    Anneleen Masschelein is hoogleraar aan KU Leuven en programma directeur van de Masters Culturele Studies/Cultural Studies. Ze geeft onder andere les over narrativiteit in literatuur en film, cultuurbeleid, de literaire wereld, en gender. Ze deed onderzoek naar de ontwikkeling van contemporaine aesthetische concepten (het unheimliche) en naar naar de geschiedenis van populaire handboeken voor Creative Writing in de Angelsaksischeen Franse cultuur. Momenteel leidt ze een onderzoek naar de auteurspositie van de choreograaf in expanded choreography. Naast haar academisch werk is ze ook actief als script doctor voor fictie film en maakt ze deel uit van de beoordelingscommissie van het VAF.
  2. Anyuta Wiazemsky Snauwaert

    Anyuta Wiazemsky Snauwaert

    Anyuta Wiazemsky Snauwaert woont en werkt in Brussel. Hun studeerde rechten aan de Moskouse Staatsacademie voor Recht, Rusland (2007-2011), beeldende kunsten aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Gent (2013-2017) en sociologie aan de Universiteit Gent (2017-2024). Deze uiteenlopende achtergronden in recht, beeldende kunst en sociologie vormen de basis van hun artistieke praktijk en beïnvloeden zowel de inhoud als de vorm van hun werk. Als multidisciplinair kunstenaar werkt Anyuta op het snijvlak van beeldende kunst, in situ performance, theater en participatieve kunst. Hun werk onderzoekt het thema intimiteit door middel van hyperpersoonlijke reflecties, waarbij de grens tussen het private en het publieke, het individuele en het collectieve voortdurend wordt bevraagd. Vanuit een sociologisch perspectief onderzoeken hun de manieren waarop mensen betekenis creëren en hoe interacties binnen sociale structuren zich ontvouwen. Tegelijkertijd bevragen hun hoe het hyperpersoonlijke een dialoog kan aangaan met bureaucratische systemen en juridische kaders. Zo ontstaat een artistieke praktijk waarin het intieme niet losstaat van het maatschappelijke, maar er juist diep mee verweven is. Foto: Louise Degraeve
  3. Haroun Iqbal

    Haroun Iqbal

    Haroun Iqbal verdiepte zich in Jazz en compositie aan de conservatoria van Gent, Antwerpen en Tilburg. Vanuit zijn brede muzikale interesse verdiepte hij zich verder in West-Afrikaanse kora muziek bij Derek Gripper en Bao Sissoko en Noord-Indisch klassieke muziek bij Shubhendra Rao, Ravi Shankar’s protégé. Zijn composities brengen deze invloeden samen en creëren een open ruimte waarin verschillende muzikale culturen elkaar ontmoeten. Als gitarist is hij actief met zijn jazzkwartet Iqnovara, solo, en in samenwerkingen met o.a. Bao Sissoko, dichteres Myriem El-Kaddouri, danseres Aaricia Ponnet en violiste Tuva Halse. Composities van Haroun Iqbal werden al uitgevoerd door Amstel Quartet, Dionysos Now, vireo, etc... In 2024 verscheen zijn debuutalbum Onderstroom, dat meteen werd geselecteerd voor de Keuze van Klara. In 2025 riep Klara hem uit tot één van de Twintigers. Foto: Hans Ott
  4. IKRAAAN -

    IKRAAAN -

    IKRAAAN maakt muziek uit heilige noodzaak. Obstakels, een hobbelige levensweg en de pijn van het fundamenteel anders zijn de moeilijke onderwerpen die ze met haar muziek aansnijdt. Haar eerste EP HAPPY PILL zorgde in 2019 voor een frisse wind in een klimaat van snel vervliegende muziek. Onder meer Brihang, Zwangere Guy en Amenra outten zich als fan. In 2020 selecteerde Studio Brussel haar voor de finale van De Nieuwe Lichting en maakte ze het nummer “Waarom” met Jef Neve. In de zomer van 2019 begon IKRAAAN aan haar eerste album te werken. In dat album, getiteld "Geestelijke Gezondheidszorg", legde ze vastberaden de reis van introspectie af. In diezelfde periode ontstond in haar onderbewustzijn het alter ego ‘de clown’. De clown belichaamt zowel de pijn, vreugde en emoties in een mens, alsook het goede en slechte in ieder van ons. Het tweede album “Schemerlicht”, dat ze in eigen beheer uitbracht, toont IKRAAAN die moedig haar diepste persoonlijke uitdagingen aangaat. Hierin neemt ze afstand van de clown en legt ze de focus op haar innerlijke kracht, dit om het groeiend besef van zelfacceptatie en het omarmen van haar eigen waarde te benadrukken. “Schemerlicht” symboliseert de reis naar bevrijding van externe verwachtingen en het omarmen van de ‘donkere periodes’ die iedereen wel eens heeft doorgemaakt. In 2026 zal IKRAAAN een derde album uitbrengen, met een focus op haar Somalische roots en de complexe gevoelens rond 'thuis' en 'familie'.
  5. Leontien Allemeersch

    Leontien Allemeersch

    Leontien Allemeersch studeerde Autonome Vormgeving aan het KASK in Gent. Ze bouwt mee aan verschillende initiatieven met een focus op relationele, theater en locatiespecifieke praktijken. Ze is deel van Kunstenplatform PLAN B en werkt bij de Koer in Gent, daarnaast kan je haar vaak terugvinden met een camera in haar handen.
  6. Rashif El Kaoui

    Rashif El Kaoui

    Rashif El Kaoui studeerde in 2014 af als Master Woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Rashif is acteur, schrijver en docent. In 2016 won hij de El Hizjra Literatuurprijs in de categorie proza. Hij publiceert in dagbladen en tijdschriften (De Standaard, Knack, de Poëziekrant,…) Daarnaast is Rashif ook maker van podcasts en regisseur. In 2019 regisseerde en speelde hij ‘The Man Squad BE’, de Belgische spin-off van een lecture-performance rond gender met sociaal-artistieke inslag. Hij maakt deel uit van het vernieuwde open ensemble van KVS. Hij doceert welsprekendheid aan de Academie van Mortsel en geeft cursussen 'pitchen' en 'presentatietechnieken' voor Syntra Bedrijfsopleidingen & Itzu. Als acteur wisselt hij af tussen ‘klassieke’ grote zaal producties en kleinere meer sociaal geëngageerde projecten als ‘Een Jihad van liefde’ of ‘Bij de buren’, een voorleesvoorstelling voor kinderen uit kansarme gezinnen, waarbij de acteurs letterlijk bij gezinnen thuis performen. Foto: Ahmet Polat
  7. Yasmina Boudia

    Yasmina Boudia

    Sinds mei 2025 is Yasmina Boudia algemeen directeur van het Sociaal Fonds Podiumkunsten, het fonds voor bestaanszekerheid van de professionele podiumkunsten- en muzieksector in de Vlaamse Gemeenschap (paritair comité 304). Daarvoor was zij zakelijk leider bij Hiros, een Brusselse organisatie die kunstenaars begeleidt bij de ontwikkeling en realisatie van hun artistieke trajecten. Eerder werkte zij in communicatie en publiekswerking bij onder meer Beursschouwburg, KC Nona en Toneelhuis, en startte haar loopbaan bij het Vlaams Theater Instituut (nu Kunstenpunt). Daarnaast was zij actief in verschillende beoordelingscommissies en bestuursorganen binnen de sector.