
Echo 2025: sectordag klassieke muziek
Programma van Echo 2025: sectordag klassieke muziek
Op woensdag 26 maart: | |
10:30 - 11:00 | Deuren open |
11:00 - 11:15 | Welkomstwoord door Christophe Slagmuylder & Joost Fonteyne |
11:15 - 12:00 | State of the Union & Youth |
12:00 - 13:00 | Sonic Youth (NL) |
Next Generation (ENG) | |
13:00 - 14:00 | Lunch |
14:00 - 15:00 | Afterlife (ENG) |
Take Care (NL) | |
15:00 - 15:30 | Pauze |
15:30 - 16:30 | Kinder, macht Neues (ENG) |
Ending an Era (NL) | |
16:30 - 17:00 | State of the Union & Youth: reflectie |
19:15 - 23:00 | Brussels Philharmonic & Patrick Hahn: An Evening with Patricia Kopatchinskaja |
-
Van 11:15 tot 12:00
State of the Union & Youth
The State of the Union & Youth worden dit jaar gepresenteerd door keynotesprekers Anne La Berge en Diamanda La Berge Dramm. Beide muzikanten bewegen zich op de snijlijn tussen hedendaags en klassiek en hebben als moeder en dochter een heel eigen blik op de raakvlakken en breuklijnen tussen generaties.
-
Van 12:00 tot 13:00
Sonic Youth (NL)
België staat nationaal en internationaal al een hele tijd bekend om het sterke aanbod van klassieke muziek voor een jong publiek. Maar hoe ziet dat aanbod er precies uit? Waarom kiest een maker voor een jong publiek, hoe ga je daarmee om, en wat kan de rest van de klassieke muzieksector hiervan leren? Ward Bosmans van Kunstenpunt stelt deze vragen aan Rebecca Diependaele, Liesbeth Peelman en Liesbeth Bodyn.
- Rebecca Diependaele is musicologe en directeur bij MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek]. Haar team bij MATRIX beheert een bibliotheek en documentatiecentrum, en organiseert educatieve projecten rond nieuwe muziek voor jong en oud waaronder tentoonstellingen, participatieve creatieworkshops voor muziekleerkrachten en recentelijk het boek "Hoofd vol Klanken" van Emilie Lauwers en Annemarie Peeters.
- Liesbeth Peelman is fluitiste van opleiding maar begon ooit bij Jeugd & Muziek en werd daarna coördinator educatie & outreach bij ASO. Nu werkt ze als programmator jong publiek en ontwikkelingscoördinator bij de Bijloke in Gent. Samen met artiesten en ensembles creëert ze producties op maat van scholen en families, met aandacht voor maatschappelijke relevantie voor het hele publiek.
Voertaal: Nederlands.
-
Van 12:00 tot 13:00
Next Generation (ENG)
Het conservatorium blijft vandaag de evidente voorbereiding op een carrière als professioneel klassiek muzikant. Maar in hoeverre vinden de huidige curricula aansluiting bij het werkveld waarin nieuwe generaties hun weg zoeken? Paul Craenen gaat met Jolente de Maeyer, Jan Philipp Sprick en Joris Blancquaert in gesprek over het heden en de toekomst van hoger muziekonderwijs.
- Paul Craenen is componist en onderzoeksprofessor aan het conservatorium van Den Haag. Hij leidt er het lectoraat Music, Education and Society, dat handelt over 'de veranderende rol en betekenis van muzikale expertise in de hedendaagse cultuur en samenleving, en op de gevolgen van deze veranderingen voor het curriculum in het hoger muziekonderwijs'.
- Jolente de Maeyer is professioneel violiste, artistiek leider van het strijkersensemble BRYGGEN, professor viool aan het Conservatorium van Tilburg en hoofdvakdocent viool aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen.
- Jan Philipp Sprick is directeur van de Hochschule für Musik und Theater Hamburg, en vertegenwoordigt op Echo AEC, de Europese Associatie van Conservatoria, Muziekacademies en Muziekhogescholen.
- Joris Blancquaert studeerde jazzaccordeon en compositie aan KASK & Conservatorium in Gent. Zijn werk werd uitgevoerd door verschillende toonaangevende ensembles. Hij is opleidingscommissievoorzitter, onderzoeker en docent bij KASK & Conservatorium.
Voertaal: Engels.
-
Van 14:00 tot 15:00
Afterlife (ENG)
De overheid moedigt de archiefzorg in de kunstensector terecht aan. Iedereen onderschrijft het belang van een continue documentatie, maar wat met de nalatenschap van componisten en musici die hun oeuvre afsluiten of overleden zijn? Kunstenaars laten bijzondere archieven, collecties of praktijken na. Hoe kunnen we die best ontsluiten? Voor wie is het toegankelijk? Welke rol speelt de overheid hierin? Is er een verschil tussen de nalatenschap van een componist of van een musicus? Mariet Calsius gaat in gesprek met Birgit Van Cleemput, Bea Steylaert en Diederik Glorieux en Claudia Stobrawa. Hoe pakten zij het aan? Welke best practices waren inspirerend? Wat waren de uitdagingen en welke samenwerking was relevant?
- Birgit Van Cleemput is musicoloog en muzieksamensteller bij Klara. Birgit is de weduwe van Luc Brewaeys en nauw betrokken bij de oprichting van de Luc Brewaeys Foundation.
- Bea Steylaert is de weduwe van Wim Henderickx. Jarenlang zorgde ze voor omkadering bij zijn werk. Bea is actief betrokken bij het archiveren van zijn artistieke nalatenschap.
- Diederik Glorieux is componist, dirigent en uitvoerend muzikant. Van 2005 tot 2022 was hij muzikaal assistent van Wim Henderickx, momenteel werkt hij aan zijn nalatenschap.
- Claudia Stobrawa (BA MA) was actief bij Oper Leipzig, Oper Halle en Theater an der Wien. Sinds 2023 leidt ze het Nikolaus Harnoncourt Zentrum aan de Brückner Universiteit in Linz.
Voertaal: Engels.
- Birgit Van Cleemput is musicoloog en muzieksamensteller bij Klara. Birgit is de weduwe van Luc Brewaeys en nauw betrokken bij de oprichting van de Luc Brewaeys Foundation.
-
Van 14:00 tot 15:00
Take Care (NL)
Een carrière als muzikant is veeleisend voor lichaam en geest. Hoe bereiden we jonge musici voor op de fysieke en mentale uitdagingen van het muzikantschap? Hoe dragen we zorg voor onze ouder wordende muzikanten? Jeroen Vanbever en Judith Vindevogel gaan in gesprek over duurzame zelfzorg. Over aandacht, de kracht van taal en het omarmen van verandering.
- Jeroen Vanbever is professioneel saxofonist, pedagoog en docent aan onder andere LUCA School of Arts, Campus Lemmens. Als loopbaan- en mental coach begeleidt hij muzikanten en podiumkunstenaars om een duurzame carrière uit te bouwen en mentaal sterker en veerkrachtiger te worden.
- Judith Vindevogel is zangeres en pionier van het Vlaamse muziektheater. Ze was gastdocent bij verschillende kunsthogescholen en coacht muzikanten, zangers, dansers en acteurs in de Alexandertechniek.
- Moderator Eva De Groote is audiomaker, schrijver en verbinder. Ze focust op kunst en samenleving, duurzame systemen en persoonlijke revoluties.
Voertaal: Nederlands.
-
Van 15:30 tot 16:30
Kinder, macht Neues (ENG)
“Kinder macht Neues!”, schreef Wagner ooit aan Liszt. Het is de drijvende kracht achter de muziekgeschiedenis: nieuwe generaties die zich afzetten van de oudere garde(s), en nieuwe wegen verkennen. Hoe verhouden eigentijdse beeldenstormers tot de rijke traditie van de klassieke muziek? Wat laten we achter, wat nemen we mee? Lena Meyskens gaat in gesprek met Aïda Gabriëls, Manoj Kamps en Peter Vermeersch.
- Lena Meyskens is dramaturg en onderzoeker, gespecialiseerd in queer, drag en opera. Als dramaturg is ze momenteel actief bij One Trick Pony (Liesa van der Aa) en Timo Tembuyser. Meyskens geeft regelmatig gastcolleges en workshops aan onder andere International Opera Academy en VUB, en doceert operageschiedenis en muziektheorie aan de Toneelschool Maastricht.
- Aïda Gabriëls is regisseur. Haar werk versmelt klassieke muziek met andere kunstvormen. Gabriëls vormt samen met dramaturge Tessa Vannieuwenhuyze het duo oester, dat het operagenre wil herontdekken als een transdisciplinair speelveld. Ze is daarnaast ook artistiek leider van Music Theatre Now.
- Manoj Kamps omschrijft zichzelf als queer dirigent, theatermaker en componist, met Sri Lankaanse, Nederlandse en Britse roots. Kamps is daarnaast ook actief als schrijver, docent en spreker. Als dirigent is die regelmatig actief bij Asko|Schönberg, het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam en Silbersee.
- Peter Vermeersch is componist en muzikant. Hij is de oprichter en artistiek leider van Flat Earth Society: een atypisch bigband-ensemble dat elementen uit de jazz, rock en punk vermengt met chaotische creativiteit.
Voertaal: Engels.
-
Van 15:30 tot 16:30
Ending an Era (NL)
Ooit richtte je een ensemble op, gedreven door visie, energie en idealisme. Het project sloeg aan: decennia later staat je gezelschap onuitwisbaar op de kaart en kun je terugblikken op een rijkgevulde carrière. Hoe zwaai je af als artistiek leider van een gerenommeerd ensemble dat jouw stempel draagt? Anticipeer je op de toekomst, of ga je door tot dat niet meer kan? Alain Platel, Eric Sleichim en Hildegard De Vuyst reflecteren over afscheid en opvolging in de kunsten.
- Choreograaf Alain Platel was ruim 35 jaar lang artistiek leider van les ballets C de la B. In 2023 gaf hij de fakkel door aan dramaturge Hildegard De Vuyst, met wie hij jarenlang samenwerkte. Het gezelschap vervelde tot laGeste en staat nu onder haar artistieke leiding.
- Eric Sleichim is saxofonist en bezieler van BL!NDMAN. Wat in 1988 begon als een avontuurlijk saxofoonkwartet groeide uit tot een collectief van kwartetten, dat steevast blijft verrassen. Ook Sleichim smeedt plannen rond zijn opvolging.
- Moderator Katherina Lindekens is als dramaturg verbonden aan Klarafestival en werkt freelance samen met kunstenaars in muziektheater, dans en audio.
Voertaal: Nederlands.
-
Van 19:15 tot 23:00
Brussels Philharmonic & Patrick Hahn: An Evening with Patricia Kopatchinskaja
Klaar voor een tijdreis? Eén avond lang neemt festivalartiest Patricia Kopatchinskaja ons mee naar de jaren 1930. Enkele muzikale mijlpalen uit die turbulente periode passeren de revue in een triptiek van unieke concerten. Plaats van de actie: het schitterende Flageygebouw, dat uit diezelfde tijd dateert.
Meer info via deze link.